Oct 19, 2006

about element of style


نکاتی که در مورد آنها بحث خواهیم کرد و شرحی مختصر خواهم داد شامل

یکم - تکرار
دوم - توازن
سوم - هماهنگی
چهارم - برابری و تقابل


اینها ابزار کمکی شما برای انتخاب گیاهانتان در کنار یکدیگر است . شما گیاهانی که در فضای سبز مورد نظرتان می خواهید بکارید را می باید پیش از کاشتن در کنار هم در نظر بگیرید .

تکرار

در بردارنده نمای اجزاری سخت و بزرگ ( اجسام مرده) و همچنین گیاهان است . می توانم به جرات بگویم که اجسام بیجان که مانند صخره های سنگی ، پرچین ها ، فواره ، ساعت آفتابی ، ... در حقیقت نمای فضای سبز شما را تشکیل می دهد . از آن جمله می توانم به راهها و محلهای پیاده روی ، ورودی سنگ فرش شده و دیوار ها نیز اشاره کنم .
با استفاده از مواد ارزان و پیش پا افتاده شما می توانید این عناصر محوطه تان را به هم ربط دهید .این مواد اولیه بستگی به نمای ساختمان و همچنین جیب مبارکتان دارد .

مثلا نمای ساختمانی آجر سه سانتی قرمز است ، دیوار ها و راهها را نیز اگر با همین آجر ها بسیازیم شکا منظم و شکیلی به فضای خود خواهیم داد .

توازن :
دست یافتن به بالانس برای یک باغ حیاتی و ضروری است . وقتی به یک باغ نگاه می کنید نباید در قسمتی یا ناحیه ای از آن بار و وزن بیشتری از جاهای دیگر آن محوطه احساس کنید . مشخص است که این احساس بار و سنجیدن بار کاریست که به عهده چشم است و ترازوی مخصوصی برای این کار هنوز اختراع نشده !!

هنگاهی یک محوطه توانایی شیفته کردن و جذب افرد را دارد که تماما پوشیده و پر نشده باشد . به همین علت باید نظم خاصی را در هنگام کاشتن گیاهان رعایت کنیم . باید در کاشت گیاهان تقارن را رعایت نماییم

کاشتن متقارن : هر گیاه در دو طرف راه کاشته می شود . این یکی از راههای ساده برای رسیدن به تقارن است اما در صورتی که در عدم تقارن مد نظر طراح باشد راه ساده دیگری وجود دارد ، در دوطرف گیاهان را بکارید اما یک طرف گیاهان بزرگتر و طرف دیگر راه گیاهان کوچکتر را بکارید و به این صورت به عدم تقارن مورد نظرتان برسید .

هارمونی

هارمونی در باغ با مقایسه اتحادی و کلی نگرانه به فضای طراحی شده قابل ادراک است . هارمونی از عناصر خاصی تشکیل شده مانند :
اتحاد و هماهنگی فرم گیاهان

رنگ

بافت

مدل

با در نظر گرفتن مولفه های بالا و ترکیب گیاهان با یکدیگر به باغ عرض و عمق متفاوتی می توان داد . در یک میدان گل کاری شده سایه ها و سایه رنگها با یکدیگر ترکیب می شوند که تصویری دلپذیر به بیننده ارائه کند . اگر بخواهم در یک جمله بدست آوردن هارمونی را برای شما تعریف کنم باید بگویم:

استفاده از گیاهان با بافت های مشابه باعث به وجود آمدن هارمونی می شود .

داربستهای مشبک برای گیاهان بالا رونده و پر چین ها بیشتر مناسب باغهای خارج شهر و ویلاهای تفریحیست اما در عین حال می تواند دور نمای یک باغ مدرن و متقارن را هم تشکیل دهد و قسمتهای جدا و پرتی که نمی خواهید در معرض دید قرار بگیرد را به بهترین شکل استتار کند .

برابری و تقابل

رنگهای وحشی و بافتهای موثر و شدید و حتا زننده و فرم های غیر معمول می توانند یک فضای دراماتیک متقابل در باغ و ایجاد کند . براقیت ترشحات گل شاهپسند که بر جسته به نظر می رسد را می توان در مناطقی که می خواهیم در بین درختان و گیاهان ساده ای مانند سرخس ها با آن برگهای ساده و ساکن حرکتی میخ کوب برای بیننده ایجاد کنید می توان استفاده کرد و از نتیجه آن مطمئن بود .
در زیر شاه پسند ، گیاهان پهن برگ و خوشبو فضای رویایی و متناقضی را ایجاد خواهد کرد .

گلهای افراشته عمودی مانند انگشتدانه و گل سیزاب برای کناره های راه فوق العاده زیبا و مسحور کننده است . همچنین گرد کردن و کوپه کردن انواع گیاهان کنار یکدیگر راه دیگری برای ایجاد زیبایی در فضای سبز شماست .

رنگ هر گل و بافت یا مدل آن با گلها و گیاهان کنار خود متفاوت است و باعث چرخیدن چشم به قسمتهای محتلف باغ خواهد شد . اما با این همه با احتیاط قرار دادن نضاد ها حیاتی است . اگر نه تضاد و بهم ریختگی دادن به باغ کار سختی نیست و از عهده مادر بزرگ محترم شما هم بر می آید . گیاهان انباشته از گل که در فصول مختلف گل می دهند می توانند هر بی ذوق و صاحب هنری را بر سر ذوق بیاورد .
دوباره تاکید می کنم که تزئینات داخل باغ مانند فواره ، برکه ، پل های چوبی قوسدار بر روی محل عبور آب ، سات آفتابی ، مجسمه ، خانه پرندگان و ... از جمله کار هاییست که به رویایی شدن محوطه شما کمک می کند .

پایان پست دوم فضای سبز


Oct 13, 2006




در حال حاضر در حال طراحی و اجرای یک فضای سبز پیرامون یک رستوران آلاچیقی هستم . فکر کردم با توجه به وسواسی که
برای مطالعه پیش از انجام طرح ها و پروزه هایم دارم مطالبی که به طورت تئوری و عملی در این مدت آموخته ام و نتیجه تجربه کاریم می باشد را به صورت منظم در این پستها بنویسم .
با توجه به فقر منابع تحقیقی اینترنتی به زبان فارسی به خصوص در مورد رشته کشاورزی ( تمامی گرایشات) از این به بعد منابع مطالعاتی خودم را در اینجا ذکر می کنم و تا جای ممکن ترجمه خواهم کرد تا دانشجویان و کارشناسان امر کشاورزی در این وبلاگ فرصتی برای مطالعه بهتر پیدا کنند .
شایان ذکر است در پستهای آینده طراحی و اجراو همچنین مشخصه های گونه های مختلف گیاهان زینتی و پوششی را با عکس و توصیحات گیاهشناسی و زراعی کامل به شما معرفی میکنم . همچنین به علت عدم معرفی و شناخت نرم افزار های مناسب برای طراحی فضای سبز و یا تقویم های زراعی مناسب برای مزارع هر از چندی نرم افزار هایی را به شما دانش پژوهان گرامی معرفی و منابع خرید آنها را هم معرفی خواهم نمود و به امید یزدان پاک روش کار با این نرم افزار ها را برای شما آموزش خواهم داد .
امید است که شما یاران گرامی با ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود مرا در این امر که در نظرمن به منزله زکات آنچه می دانم است یاری فرمایید .



طراحی باغهای ایرانی از قدیم سرزمین گل و بلبل را از دیگر دیار روزگار قدیم در طراحی باغ برتر ساخته بود . قوم آریا که قومی موحد و پاک پرست بوده و زمین و خاک و رستنی در دیده شان منزلتی والا داشته که منشا این عقاید را به نوعی به میترائیسم ربط و بسط داد در زیبا سازی محیط سبز اطراف خود تبهری ویژه داشتند . در حال حاضر طراحان و معماران فضای سبز در جهان با توجه به مناطق آب و هوایی و پوشش های گیاهی نقاط مختلف جهان هارمونی و تضاد های بساری را ابداع کرده اند . با توجه به دارا بودن مناطق مختلف اقلیمی و آب و هوایی در کشور عزیزمان قادر خواهیم بود که بسیاری از این گونه های مختلف گیاهی را در جاهای مختلف استفاده کنیم . ما برای آنکه از جهان عقب نیفتیم باید بتوانیم با دور زدن طرحهای مدرنیسم فضای سبز که برای کشوری مانند ایران مناسب نیست و با فرهنگ عامه در تضاد است یک راست سراغ پست مدرنیسم طراحی فضای سبز وارد شویم و آن را فرهنگ و سلیقه میهن خود تطبیق دهیم .
در نوشته هایم قصد دارم با زبانی ساده و شیوا اصول طراحی را به گونه ای توضیح دهم که افراد نا وارد هم بتوانند بهره ای از این اطلاعات ببرند .
اصول ارزیابی اولیه و انتخاب گیاه برای طراحی فضای سبز

1 گیاهانی که می خواهیم فضایمان را پر کنند انتخاب کنیم .

2 گیاهانمان را تحت نظر بگیریم و مورد تحقیق قرار دهیم که آیا در منطقه مورد نظرمان سازگاری خواهند داشت یا خیر .

3 نیاز روشنایی و نوری گیاه را در نظر بگیریم و ساعات روشن روز را در منطقه مورد نظر در نظر داشته باشیم .

4 لوازم و ابزار لازم را تهیه کنیم .

5 از دو دیدگاه داخل فضای سبز و نمای خارج فضای سبز باید آگاه شد . برای این امر به طراحی بر روی کاغذ و دیدن نمای فضای سبز از دور دست نیز توجه داشته باشیم .

6 تحقیقی در مورد فصل گلدهی گیاهانمان بدست بیاوریم . در تمام فصول سال فضای سبز باید جلوه ای از فردوس باشد . این نکته ضروری برای ارزیابی گیاهان و انتخابشان است .

7 در مورد درجه حرارت محیط شما کاری نمی توانید بکنید . درجه حرارت قابل تحمل گیاهان اسلحه شما برای مقابله با سرمازدگی است . پس دقت کنید که در انتخاب گیاهانتان این مهم را در نظر داشته باشید که دانستن درجه حرارت قابل تحمل گیاه بسیار مهم تر از آن است که بتوان از کنار آن آسان گذشت .

8 نوع خاک با آزمایش خاک در موسسات آزمایش خاک قابل بررسی است . فقر خاک باید با توجه به نیاز اسیدی - قلیایی خاک و سبک و سنگین بودن آن و حاصلخیزی خاک براورده گردد .

پایان پست اول